V listě Jakuba se dočteme, ze získání moudrosti je vcelku jednoduché.“Nedostáváli se někomu z vás moudrosti, ať ji žádá od Boha, který dává všem štědře a nevyčítá, a bude mu dána.“
Jakub 1:5 CSP Požádejme a bude nám dána. Myslím si, že i zde existují dva způsoby jak moudrost získáváme. Jeden je poznáváním Boha, jeho myšlení, jeho přání, jeho jednání. Pokud s ním trávíme čas, rozmlouváme s ním, nasloucháme mu a poslechneme ho v tom, co nám radí, v tom, co máme dělat, začínáme se mu podobat myšlením i jednáním a v našich životech se začne odrážet jeho rozumnost a jeho moudrost. Tento způsob je přístupný všem věřícím. Druhý způsob je mít dar moudrosti. Je to jako by nějaká nadstavba nad to, co již získáváme životem s Bohem. Je to dar Ducha svatého a on ho dává těm, kteří ke své práci a službe potřebují speciálně zvláštní moudrost navíc. Tak jak ji měl Šalamoun. Získáni daru moudrosti nás můze lehce dostat do pýchy, ostatně jako používání každého jiného daru Ducha svatého. A to je cesta do hříchu a mimo Boží vůli. Proto mnohdy procházíme různými zkouškami, abychom si uvědomovali svou slabost a závislost na Boží milosti. Pokud by to tak nebylo, začali bychom pohrdat jeho milostí. Proto je psáno, že počátek moudrosti je bázeň před Hospodinem. Pokud ztratíme tuto bázeň, moudrost získaná do toho dne ztráci Boží hodnotu, protože ji začneme používat hříšným, světským způsobem. Převrátíme to Boží přeně tak, jak to dělá ďábel.
Slyšel jsem tanto výrok: „Pokud chce Pán Bůh někoho potrestat, vezme mu rozum.“ Je to spíše lidské pořekadlo, ale můžeme v Písmu vysledovat, že to mnohdy tak je. I my bychom mohli dosvědčit na některých konkréních životech lidí, že to je pravda. Zvláště, když se lidé dostanou do pýchy, Bůh je sníží právě skrze jejich nerozumnost, nemoudrost. Mohou se dostat až na psychiatrii. Tak jako Nabúkadnesara (Daniel 4). Dary, které dává však nebere zpět. Tedy dostane-li někdo dar moudrosti, Bůh mu ho nevezme, ale neznamená to, že obstojí jen díky moudrosti, kterou dostal. Ani Šalamoun, který je považovaný Písmem za nejmoudřejšího člověka, neobstál a pro své ženy nechal stavět chrámy cizím bohům a dovolil tam obětovat dokonce i lidské oběti.
(Pokračování příště)