Mnoho křesťanů sice čte celou Bibli, ale tak nějak nepřikládá váhu Staré smlouvě. Říkáme si: “ My žijeme z milosti a ne ze zákona apod.“ Sám Ježíš však nás upozorňuje na:
Matouš 5:17-20 „Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem je zrušit, nýbrž naplnit. Neboť amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné nejmenší písmenko ani jedna čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane. Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v království Nebes nazván nejmenším. Kdo by je však činil a učil, ten bude v království Nebes nazván velkým. Neboť vám pravím: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho převyšovat spravedlnost učitelů Zákona a farizeů, do království Nebes určitě nevstoupíte.
Velmi často se nevíme poradit se Starou smlouvou. Přestože můžeme vidět tvrdost některých Božích soudů (kamenování za některé věci apod.), můžeme ale vidět i milost Boží. Bůh přikázal oběť za hřích. Židé se skrze tuto oběť měli očistit od toho konkrétního hříchu – věřím tomu, že byli očištěni, když to Bůh řekl. I to je milost Boží, že to mohli dělat, i když to museli opakovat. (I my musíme stále vyznávat své hříchy, jen nemusíme dělat zvířecí oběti) Také věřím tomu, že pokud šli obětovat s pohrdáním, nečinili pokání, tak oběť něměla žádný význam. Pokud srdce se nepohnulo, pak ani oběť něměla účinek.
Podobně je tomu i dnes. Pokud rozhodnutí pro Krista není opravdové, pokud tvé srdce se neotevře Kristu, pak nic dalšího nemůže fungovat a pomoci nám. Pokud není pokání opravdové, je pak zbytečné chodit ke křtu, brát večeře Páně a dělat „dobré skutky“.
To je to, o čem Bůh mluvil skrze proroky, kdy napomínal Židy pro jejich nevěrnost, pro to, že ho uctívají jen ústy a ne srdcem. Proto jim dál zaslibuje, že přijde den, kdy jim dá nové srdce (i nám).
Když Izraelité přešli přes Jordán do zaslíbené země, Bůh přísně potrestal první hřích, kdy si jeden představitel rodiny schoval věci z poraženého Jericha. Byli všichni ukamenování a pak místo spálené.
Podívejme se jak Duch svatý jednal s Ananiášem a Sefirou v 5.kapitole Skutků.
Je velký rozdíl mezi Starou a Novou smlouvou, přesto Bůh je stejný tam i tam. Buďme proto opatrní v tom, jak se o Staré smlouvě vyjadřujeme a jaký postoj k ní máme – vyjadřuje to také něco o naší představě o Bohu.