Vždyť ‚kdo poznal mysl Páně a kdo ho bude poučovat?‘ My však mysl Kristovu máme. (1. Korintským 2:16 [CzeCEP])
O kom apoštol Pavel mluví, když říká „my však mysl Kristovu máme“? O sobě a lidech, kteří byli s ním, nebo obecně o těch, kteří uvěřili a vydali své životy Kristu. I kdyby mluvil jen o sobě (a to nemluví jen o sobě), je to dobrá zpráva, že je možné abych i já mohl mít mysl Kristovu.
Myšlení je vstupní branou k našemu srdci. O čem přemýšlíme, to potom zaměstnává i naše srdce. Vychází to z něho formou našich slov a skutků. Naše myšlení je důležité pro víru našeho srdce. Někdy máme mylnou představu, že přiletí víra jako vystřelený šíp a zasáhne nás přímo do srdce. Duchovní srdce není srdeční sval v našem těle, ale, mohu-li to tak nazvat, vnitřní člověk, jeho charakter a duch. Čím ho živím, tím roste. Tato potrava přichází skrze mysl. Proč bychom měli jinak číst Písmo? Pokud ho čteme, prochází našim myšlením, Pokud ho slyšíme, opět prochází naším myšlením. Jak se k němu staví naše mysl, buď odmítavě (utečeme od čtení nebo poslouchání), nebo kladně (budeme dál naslouchat a hltat ho), tak se to odráží v našem srdci. Je to pak jeden kruh. Mysl ovlivňuje naše srdce a srdce pak zpětně vede naši mysl, aby přemýšlela konkrétním směrem.
Každopádně mysl hraje důležitou úlohu při růstu naší víry. Ne bezdůvodně nám Písmo říká:
– Proto přepásejte bedra své mysli, buďte střízliví, dokonale upněte svou naději k milosti, která je vám přinášena ve zjevení Ježíše Krista. (1. Petrova 1:13 [CzeCSP])
-Toto vám, milovaní, píšu již druhý list, ve kterém připomínáním probouzím vaši čistou mysl, (2. Petrova 3:1 [CzeCSP])
– Pomyslete na⌉toho, který snesl od hříšníků proti sobě takový odpor, abyste neochabovali, umdlévajíce ve svých duších. (Židům 12:3 [CzeCSP])
– Protože toto je smlouva, kterou uzavřu s domem Izraele po oněch dnech, praví Pán: Dám jim své zákony do mysli a napíši jim je na srdce; a budu jim Bohem a oni mi budou lidem. (Židům 8:10 [CzeCSP])
– .. které se stále učí, a nikdy nemohou přijít k poznání pravdy. Jako se ⌈Jannés a Jambrés⌉ postavili proti Mojžíšovi, tak se i tito lidé stavějí proti pravdě. Jsou to lidé se zvrácenou myslí, neosvědčení ve víře.
(2. Timoteovi 3:7-8 [CzeCSP])
– ustavičné třenice mezi lidmi, kteří mají porušenou mysl a jsou zbaveni pravdy a kteří se domnívají, že zbožnostje pramenem zisku. [Takovým se vyhni.] (1. Timoteovi 6:5 [CzeCSP])
– Myslete na to, co je nahoře, ne na to, co je na zemi. (Kolossenským 3:2 [CzeCSP])
– I vás, kteří jste kdysi byli odcizeni a myslí nepřátelští ve zlých skutcích, (Kolossenským 1:21 [CzeCSP])
– Obnovujte ducha své mysli a oblékněte se do nového člověka stvořeného k Božímu obrazu, plného spravedlnosti, svatosti a pravdy.
(Efezským 4:23-24 [CzeB21])
– Bojím se ale, abyste se v mysli nenechali svést od upřímné a čisté oddanosti Kristu, tak jako se kdysi hadovou vychytralostí nechala oklamat Eva. (2. Korintským 11:3 [CzeB21])
– Co s tím? Ano, budu se modlit duchem, ale budu se modlit i myslí. Budu zpívat duchem, ale budu zpívat i myslí. (1. Korintským 14:15 [CzeB21])
– Nenechte se formovat tímto světem – raději se nechte proměňovat obnovou své mysli, abyste dokázali poznat, co je Boží vůle – co je dobré, náležité a dokonalé. (Římanům 12:2 [CzeB21])
Je potřeba více důkazů z Písma na to, abychom pochopili, jak důležitá je mysl pro naši víru a život v Duchu svatém? Naše mysl je bojištěm, které se snaží ovládnou nejrůznější filosofie, náboženské směry, názory a myšlenky. Každý se snaží v naší mysli vybojovat ten největší díl, protože pak tímto dílem bude ovládat touhy našeho srdce. Je na nás, komu dovolíme obsadit místo na tomto bojišti. Nad čím přemýšlíme, co čteme, čemu nasloucháme.
Není to jen to, co přijímáme /ale je to to první/, ale jaký pohled na věci máme. jakýma očima se díváme na věci kolem sebe. Jak o nich přemýšlíme. Neznamená to, že když se dívám očima a myšlením Ježíše Krista, že musím všechno odsoudit. Je mnoho filmů, knih, písní, které mluví o životních zkušenostech a pokud se budu na ně dívat skrze Kristovo myšlení, může mne Duch svatý i skrze tyto věci učit a dát nové poznání.
Naše mysl je důležitá a největší chybou křesťana je, když ji odvrhne jako něco nedůležitého, protože si myslí a je přesvědčen, že záleží jen na srdci a víře (a často ani neví, co výraz srdce a víra v Písmu znamená). Srdce a víra jsou důležité, velmi důležité, ale stejně důležité jsou postoje naší mysli a to, co v ní máme.
Můžeme mít a máme mít mysl Kristovu:
Zbraně našeho boje nejsou tělesné, ale od Boha mají sílu k boření hradeb. Jimi boříme výmysly i každou nadutost, která se staví proti poznání Boha. Jimi podmaňujeme každou myšlenku k poslušnosti Kristu,
(2. Korintským 10:4-5 [CzeB21])
Těmi zbraněmi je Písmo, Duch svatý a naše ústa, kterými mohu mluvit Boží slovo ke své mysli, svazovat, podmaňovat, nebo vykazovat myšlenky a myšlení.